به گزارش اویس، آیت الله العظمی سبحانی در نهمین و آخرین جلسه از سلسله جلسات کلام و اندیشه اسلامی با بیان این که تکفیری ها برای مشرک خواندن مسلمانان به توسل ایراد می گیرند، ابراز داشتند: برای رد این نظر می توان به آیه ۶۴ سوره مبارکه نساء اشاره کرد که می فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ لِیُطَاعَ بِإِذْنِ اللّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَآؤُوکَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللّهَ تَوَّابًا رَّحِیمًا(نساء/۶۴)»

ایشان اظهار داشتند: به همین جهت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) باید به امور مردم آگاه تا در روز قیامت شاهدی برای اعمال انسان ها باشد.

معظم له افزودند: از آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ کَجَهْرِ بَعْضِکُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُکُمْ وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ(حجرات/۲)» نیز معلوم می شود که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) زنده است.

ایشان با اشاره به دعای «ضریر» (حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ عُمَرَ ، أَخْبَرَنَا شُعْبَهُ ، عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ، قَالَ : سَمِعْتُ عُمَارَهَ بْنَ خُزَیْمَهَ ، یُحَدِّثُ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ حُنَیْفٍ ، أَنَّ رَجُلاً ضَرِیرَ الْبَصَرِ أَتَى النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ ، فَقَالَ : ادْعُ اللَّهَ أَنْ یُعَافِیَنِی ، قَالَ : إِنْ شِئْتَ دَعَوْتُ لَکَ ، وَإِنْ شِئْتَ أَخَّرْتُ ذَاکَ ، فَهُوَ خَیْرٌ . فَقَالَ : ادْعُهُ ، فَأَمَرَهُ أَنْ یَتَوَضَّأَ ، فَیُحْسِنَ وُضُوءَهُ ، وَیُصَلِّیَ رَکْعَتَیْنِ ، وَیَدْعُوَ بِهَذَا الدُّعَاءِ : اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ ، وَأَتَوَجَّهُ إِلَیْکَ بِنَبِیِّکَ مُحَمَّدٍ نَبِیِّ الرَّحْمَهِ ، یَا مُحَمَّدُ ، إِنِّی تَوَجَّهْتُ بِکَ إِلَى رَبِّی فِی حَاجَتِی هَذِهِ ، فَتَقْضِی لِی ، اللَّهُمَّ شَفِّعْهُ فِیَّ.)، درباره توسل به ذات مقدس پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم)، گفتند: در این دعا کلماتی مانند «نبیک»، «محمد»، «نبی الرحمه» و «یا محمد» آمده که نشاندهنده این امر است که چند بار بر ذات مقدس رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) متوسل شده است و اگر توسل شرک بود پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) این دعا را به ضریر نمی آموختند.

آیت الله سبحانی با بیان این که این حدیث در منابع اهل سنت تایید شده، دو فعل اسئلک و اتوجه به نبیک بر می‌گردد و متعلق است، ابراز داشتند: برخی از وهابیون در اینجا کلمه دعا را متعلق دانسته اند در حالی که در حقیقت نوعی تفسیر به رای نموده و در حدیث تصرف کرده اند.

ایشان افزودند: به فرض این که دعا به این دو کلمه متعلق شود، در ادامه حدیث دو کلمه نبی الرحمه و یا محمد هم وجود دارد که اگر آنها را هم به دعا بر گردانند، در واقع در حدیث دست برده و از اعتبار انداخته اند.

معظم له با تاکید بر این که وهابیون اول عقیده را ساخته و سپس به دنبال دلیلش گشته اند، گفتند: باید اول عقیده را از قرآن و احادیث گرفت و در واقع شاگردی آن کرد نه اینکه مانند وهابیون استادی داشته باشند.

این مرجع تقلید افزودند: سنی به معنی کسی است که به سنت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) عمل می کند در حالی که وهابیون اینگونه نیستند.

ایشان در ادامه به توسل قوم موسی به تابوت آن حضرت در آیه ۲۴۸ سوره بقره اشاره و خاطر نشان کردند: خداوند در قرآن می فرماید که تابوت موسی موجب سکینه، آرامش و پیروزی است؛ مطمئناً وجود مقدس پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مقدس تر از تابوت حضرت موسی است و توسل به ذات آن حضرت صحیح است.

معظم له در ادامه با اشاره این که تا کنون مسائل مشترک شیعه و سنی و شرک دانستن آنها از سوی تکفیری ها بیان شده است، به مسئله «بداء» به عنوان یکی از وجوه مختص شیعه که از سوی تکفیری ها به عنوان شرک محسوب می شود، پرداخته و ابراز داشتند: بدا یعنی انسان می تواند با اعمال خوب یا بد، سرنوشت خود را عوض کند و کلید سرنوشت دست خودش است.

ایشان افزودند: افرادی در تاریخ بوده اند که ذخیره یک عمر عبادتشان را یک شبه از دست داده اند که نمونه آن بلعم باعورا است و افرادی مانند حر بن یزید ریاحی در آخر عمشان سعادتمند شده اند.

آیت الله سبحانی با بیان این که بدا تعبیری عامیانه و ادبی است ابراز داشتند: در بخش انبیاء در صحیح بخاری، داستانی نقل می کند که پیامبر گرامی اسلام درباره بداء بیانی دارند.