به گزارش اویس، می‌گوید طلبه پایه شش حوزه علمیه هستم اماحدود هفت سالی است که کار رسانه ای به طورعام انجام می‌دهم و ۴ سالی هم می‏شود که  به حوزه فیلم مستندروی آورده‏ام .البته سه سال است که به دنبال ساخت مستندهایی درباره «خط مقاومت» هستم و بیشتر هم درباره تیپ فاطمیون یعنی افغانستانی‌های مدافع حرم فیلم می‌سازم. حجت‌الاسلام «ساسان فلاح فر»، کارگردان مستند « نبردپالمیرا» است؛ مستندی که وعده پخش آن از شبکه‌های سیما داده شده ولی پیش از پخش هم، سروصدای زیادی به پا کرده است.«حمایت» به بهانه این سروصدای رسانه‌ای با این مستندساز درباره فعالیت‏هایش، «نبرد پالمیرا» و… به گفت و گو نشست.

به نظر می‏رسد در حوزه مستندسازی، فعالیت‏های خاصی را دنبال می‏کنید.اینطور نیست؟

تاکنون حدود ۱۵ کار مستند را انجام داده‌ام که البته هیچ کدام از کارها سفارشی نبوده و «خودمان» به دنبال ساخت این آثار رفته‌ایم.

منظور از«خودمان» چیست؟

من و یک گروه فیلمساز. ما یک گروهی داریم که از این گروه فقط یک نفر دیگر طلبه است و بقیه دانشگاهی هستند.

جالب است که از دل حوزه علمیه، دست به کار مستندسازی زده‌اید؟ یا بهتر بگویم از دل حوزه علمیه، یک «هنرمند» متولد شده است.

همه فکر می‌کنند سبک تبلیغ و نوع تبلیغ  فقط «منبر» است و صحبت کردن .  اما ما آمدیم  تا تمام آن صحبت‎ها، اعتقادات و عقاید را در قالب فیلم به مخاطب منتقل کنیم؛ جمله ای هم از شهید «مرتضی آوینی » همیشه سرلوحه کارهایمان است: «قصد ما فیلم خوب ساختن و هنرمند شدن و افاضه فیوضات هنرمندانه کردن و عشوه فروختن و بازار یابى و جاه طلبى و شهرت پرستى نیست. در یک جمله، ما از حریم دین دفاع مى کنیم و فیلمسازى وسیله کار ماست.» وظیفه من هم در لباس روحانیت «دفاع از دین» است و فیلمسازی وسیله کار من شده است.

از کارهایتان بیشتر بگویید.از جوایز و جشنواره‎ها تا عکس‌العمل‌ها درباره آثارتان.

در جشنواره‌های مختلفی شرکت کرده‎ام. یک سلسله مستند با عنوان «روایت نصر» که چهار قسمتی بود و مستند «مهاجر» و مستند «شیخ شهید» که اولین مستند بازسازی شده از شهدای مدافع حرم بود از جمله آثار من است. مستند «مادرانه» که نگاه نو به شهدا، مادران شهدا و رفتار زینب گونه آنها بود هم از جمله سایر آثارمن است. مستند «نبرد پالمیرا» هم که آخرین مستند گروه ما است. همیشه به دنبال آن هستیم که در رابطه با سوژه های خاص مستند بسازیم. در خصوص جوایز هم باید بگویم  در جشنواره سال گذشته «عمار» از  مستند «روایت نصر» تقدیر شد و در جشنواره مقاومت امسال نیز مستند «مادرانه» جایزه گرفت . در جشنواره آسمان نیز از مستند «مادرانه» دوباره تقدیر شد و باقی جوایز هم در ذهنم نیست.

«نبردپالمیرا» سروصدای زیادی به پا کرده است. چطور شد به فکر ساخت چنین مستندی افتادید؟

به واسطه ارتباطی که با افغانستانی‌های مدافع حرم « تیپ فاطمیون» و همچنین ارتباط خاصی که با دوستان رسانه‌ای این تیپ داریم تصمیم به ساخت مستند از تلاش این گروه برای آزادسازی مناطق تحت کنترل «داعش» گرفتیم. «پالمیرا» یا همان «تدمر» یکی از مهم‌ترین شهرهای سوریه است که به واسطه قدمت تاریخی و چاه‌های نفتی که دارد و همچنین به واسطه نزدیکی‌اش به مناطق مهم سوریه مثل دیرالزور، دمشق و رقه از اهمیت خاصی برخوردار است؛ بنابراین تصمیمان بر آن شد که از آزادسازی این منطقه مستندی تهیه کنیم. در واقع ابتدا ما یکسری از تصاویری که دوستان رسانه‎ای این تیپ در آرشیوشان داشتند را دیدیم.

ولی در نبرد با گروه تکفیری «داعش» گروه‏های زیادی درگیر هستند.چرا تیپ فاطمیون را برای این اثر انتخاب کردید؟

بله گروه‌های دیگری هم مثل ارتش سوریه، حزب الله لبنان و…در فتح پالمیرا نقش داشتند اما داستان فتح پالمیرا را از نگاه تیپ فاطمیون در نظر گرفتیم زیرا غالبا منطقه ای وجود ندارد که در سوریه آزاد شده باشد و فاطمیون در آن نقشی نداشته باشند.

مورد دیگر اینکه نبرد پالمیرا اهمیت خاصی از یک طرف هم برای جبهه مقاومت و هم برای جبهه استکبار داشت زیرا منطقه بسیار مهمی است و به همین دلیل برجسته شدن موضوع آزادی«پالمیرا» به وسیله جبهه مقاومت ضربه کاری به جبهه استکبار وارد کرد.

یعنی شما فیلمنامه نوشته شده‌ای نداشتید و بر اساس مشاهده یک سری فیلم، کار را شروع کردید؟

نه اینطور هم نیست. دوستان فاطمیون ما در مشهد ساکن هستند و من برای رسیدن به سیر داستان‎ فیلمم، یک هفته‌ای را در مشهد بودم و با آنها گفت و گو می‏کردم تا بتوانم فقط به فضای آنجا نزدیک شوم. بعد از دیدن  آرشیو هم درخواست کردم که  یک سری فیلم‌ها دوباره گرفته شد تا آن سیر داستانی که من می‌خواهم اتفاق بیافتد؛ در واقع بعد از صحبت‌ها و دیدن آرشیو، داستان پردازی خودمان را درمورد پالمیرا انجام دادیم.

گفته‎اید که این کار سفارشی نیست وبا انگیزه شخصی خودتان مستند را ساخته‎اید، درست است؟

بله.این کار سفارشی نیست و انگیزه دو طرفه بوده است. تهیه کننده حقیقی کار، من هستم ولی تهیه کننده حقوقی کار، خانه مستند انقلاب اسلامی است. مجری طرح و تصویربرداری این کار نیز به عهده گروه رسانه فاطمیون بوده است.

چه مشکلاتی پیش روی ساخت این مستند داشتید؟

یکی از مهم‌ترین مشکلات تامین هزینه‌های مستند است. به واسطه اینکه خودم در تصویربرداری این کار حضور نداشتم سختی دیگری برای من به‌وجود آمد و به خاطر همین ۲ ماه و نیم تولید این کار طول کشید.

خاطره ای از ساخت این مستند دارید؟ مخاطبی که مستند شما را می‌بینید در انتها چه پیامی را دریافت می‌کند؟

به طور کلی اینکه روی بحث فاطمیون کار می‌کنم یکی به خاطر اهمیت «جبهه مقاومت» و دیگری نگاه اشتباه ما نسبت به مهاجران افغان است. در ساخت این مستند من با شخصیتی آشنا شدم به نام سید حسن حسینی و اسم جهادی «سید حکیم». این شخص فرمانده اطلاعات و شناسایی در آنجا بود و جالب است بدانید در ایران این فرد مغنی و چاه کن بوده است. این فرد طوری دقت عمل داشت و منطقه را شناساسی کرده بود که در قدوم اولیه به شهر هم حتی یک شهید و مجروح ندادند. آشنا شدن با این افراد برای من جذابیت دارد؛ افرادی که شاید در ایران توجهی به آنها نشده چرا که مهاجر بوده‎اند؛ اما این اتفاق‌ها، نگاه‌ها و آشنا شدن‌ها باعث شد کمی نگاهمان را نسبت مهاجرین افغان درست کنیم .به هرحال امثال شهید حکیم زیاد هستند.

بیشتر از مدافعان حرم به ویژه مهاجران افغانستانی بگویید.

اگر دقت کنیم متوجه خواهیم شد که مهاجران افغان بیشتر در اماکن و شهرهای مذهبی و اطراف حرم‌های مطهر زندگی می‎کنند که تنها دلیل آن اعتقاد و دیانت این افراد است .همین موضوع سبب شده تا آنها برای دفاع از اعتقاداتشان به عنوان مدافع حرم در مبارزه با تکفیری‎ها پیشقدم شوند. توجه داشته باشید که هیچ فردی حاضر نمی‌شود در ازای یک مبلغ اندک جان خود را از دست دهد. اما رسانه‎های بیگانه‌ همچون بی بی‌سی به دنبال کمرنگ کردن چهره این گروه از مدافعان حرم و کوچک شمردن تلاش آنها به بهانه بحث مالی است چرا که این رسانه ها از فاطمیون ترس دارند.

فکر می‌کنید از این مستند استقبال شود؟

به نظر من استقبال خواهد شد چرا که اکران آن درجامعه کوچکتر بازخورد خوبی به دنبال داشت. حتی خیلی‎ها ابراز تمایل کردند که این مستند را دوباره ببینند. فکر می‌کنم محتوای این فیلم خیلی مهم است و این موضوع مخاطب را جذب می‌کند/ روزنامه حمایت