برای نخستین بار اختلاف و رقابت شدید شخصیت‌های بلندپایه سعودی از جمله امیر ولید بن طلال و شیخ ولید الابراهیم،رییس هیات مدیره گروه “ام بی سی” در زمینه تصاحب حق پخش مسابقات لیگ برتر عربستان علنی شد.

به گزارش اویس به نقل از العالم، شبکه تلویزیونی “ام بی سی” عربستان سعودی توانسته حق پخش رقابتهای لیگ فوتبال این کشور را در مقابل مبلغ گزاف ۹۹۰ میلیون دلار به دست آورد. روزنامه القدس العربی با انتشار گزارشی نوشت: به دست آوردن حق پخش مسابقات لیگ فوتبال عربستان سعودی اختلافاتی را میان دو شبکه بزرگ این کشور به وجود آورد و در خلال آن، امیر ولید بن طلال با ناکامی بزرگی روبرو و ضربه سختی را متحمل شد. در کشمکش های صورت گرفته “ام بی سی” توانست حق پخش رقابتهای لیگ فوتبال عربستان را در مقابل ۹۹۰ میلیون دلار به دست آورد، این درحالی است که شبکه “روتانا” تحت مالکیت امیر ولید بن طلال بر سر به دست آوردن این امتیاز با “ام بی سی” عربی رقابت می کرد. به دنبال شکست امیر بن طلال در این کشمکش، وی چند روز پیش در صفحه شخصی خود در توییتر، ام بی سی و فدراسیون فوتبال عربستان سعودی را آشکارا به فساد متهم کرد و گفت: این مسایل با توصیه های شاه عربستان در تضاد است. وی افزود: ام بی سی امتیاز این قرارداد را با مبلغ ۶/۳ میلیارد ریال سعودی از آن خود کرده درحالی که پیشنهاد شبکه روتانا برای این قرارداد، چهار میلیارد ریال بوده است. چندین روز پس از انتشار این خبر در توییتر، مشخص شد که وی قصد ندارد در این مساله به همین حد اکتفا کند، زیرا شهروندان سعودی پس از آن با مقاله مفصل وی به انگلیسی در روزنامه آمریکایی “وال استریت ژورنال” روبرو شدند که ولید در آن مدعی شده بود، ام بی سی برای به دست آوردن امتیاز حق پخش مسابقات فوتبال با فدراسیون فوتبال عربستان سعودی توطئه کرده و قرارداد مذکور فاقد شفافیت است. گفتنی است این روزنامه آمریکایی نیز تحت مالکیت “نیوگروپ” است شرکتی که ولید بن طلال یکی از بزرگترین سهامداران آن است و این باور را به وجود می آورد که وی مستقیم یا غیر مستقیم خواهان انتشار این مطلب بوده به ویژه این که نویسنده یک خبرنگار عرب است و نه آمریکایی . روزنامه آمریکایی ” وال استریت ژورنال” به نقل از “احمد عید ” رییس فدراسیون فوتبال عربستان با اشاره به ملاحظات سیاسی قرارداد منعقد شده با ” ام بی سی ” گفت: بعد سیاسی این مساله بسیار پر رنگ تر از فوتبال است و رقابت “ام بی سی ” در فضای آزاد و شفاف نبوده است. از سوی دیگر ولید الابراهیم، (رییس هیات مدیره گروه ام بی سی و یکی از با نفوذترین افراد عربستان که کمتر در رسانه ها ظاهر می شود و مصاحبه می کند)، نیز بلافاصله با انتشار گزارشی به مطالب امیر ولید و گزارش ” وال استریت ژورنال” در صفحه انگلیسی العربیه نت، واکنش نشان داد. این گزارش که در روزنامه امریکایی منتشر شد اعلام کرد، ام بی سی برای دست یافتن بر امتیاز پخش رقابت های لیگ فوتبال عملا ۶/۳ میلیارد ریال پرداخت کرد اما ارزش کلی این قرارداد که فدراسیون عربستان آن را به دست آورده ۱/۴ میلیارد ریال است که وزارت دارایی، شریک تجاری ام بی سی، ۵۰۰ میلیون ریال آن را پرداخت کرد تا امتیاز حق پخش رقابتهای فوتبال را در برخی از شبکه های تلویزیونی داخلی به دست آورد. بر اساس اظهارات شیخ ولید ابراهیم، ارزش کلی این قرارداد با ام بی سی بیشتر از مبلغی است که امیر ولید پیشنهاد داده، ابراهیم اظهارات ولید بن طلال را قدیمی و نامناسب توصیف کرد. گزارشی که درالعربیه نت به زبان انگلیسی منتشر شد حاکی است، روتانا علاوه برآنکه مبلغی کمتر از ام بی سی پیشنهاد داد و علیرغم اعلان زودهنگام، پیشنهاد خود را دیر هنگام و پس از پایان مهلت ارایه کرد، اعلامیه ای که ام بی سی را بر آن داشت تا آمادگی خود را برای اجرای این قرارداد از ابتدای سال جاری اعلام کند. ولید ابراهیم گفت: ام بی سی در صدد ورود به دنیای ورزش به شکل گسترده و نه متوقف شدن در حد لیگ فوتبال است و هم چنین در صدد دست یافتن بر حق پخش بسیاری از لیگ های ورزشی است. گفتنی است این اولین باری است که اختلافات شخصیتهای سعودی در حد امیر ولید بن طلال و شیخ ولید ابراهیم علنی شده و به رسانه ها راه پیدا می کند، به ویژه این که این اختلافات ناشی از انعقاد یک قرارداد تجاری است و هیچ ارتباطی به وضعیت سیاسی کشور ندارد. بر اساس این قرارداد “ام بی سی ” امتیاز ویژه حق پخش مسابقات فوتبال عربستان سعودی را از هم اکنون تا ۱۰ سال آتی در انحصار خود دارد و پخش این مسابقات معمولا با تبلغیات تجاری و درآمد زیاد همراه است، چرا که میلیونها شهروند، مسابقات را از طریق تلویزیون دنبال می کنند.